Uitstelgedrag , wat is het en wat kun je ertegen doen « Welkom bij Gewichtsconsulente Limburg
Gezond Gewicht – Gezond leven
Bel me voor meer informatie: 06-42061695

Uitstelgedrag , wat is het en wat kun je ertegen doen

Uitstelgedrag

90% van de mensen heeft regelmatig last van uitstelgedrag… Ben jij ook zo goed in uitstellen?

We geven je hier een aantal tips om slimmer met je uitstelgedrag om te gaan, waardoor je meer gedaan krijgt én meer tijd overhoudt voor leukere zaken.

Wat is uitstelgedrag?

Uitstelgedrag is het vrijwillig uitstellen van taken waarvan je eigenlijk weet dat je ze gewoon zou moeten doen: de afwas, je administratie, leren voor een examen, sporten om gezond te blijven etc. Je wéét dat het beter is als je de taak uitvoert en tóch doe je het niet: dat is uitstelgedrag.

Hoe werkt uitstelgedrag nou in je hersenen?
Beter met uitstelgedrag omgaan betekent het deel van je hersens rustig houden dat gaat over het direct bevredigen van fysieke behoeften en onmiddellijk genot. Dit is het lymbisch systeem. Het deel dat gaat over lange-termijn-planning en doorzettingsvermogen (prefrontale cortex) moet je juist versterken en gaan trainen.
We zijn dus in feite in staat om geduldig te zijn, als dat (op termijn) een grotere beloning oplevert dan wat er op dit moment te krijgen is. Toch kunnen we, door hoe onze hersens werken, nog lang niet zo veel geduld hebben als nodig is voor de plannen die we hebben op het werk of om bijvoorbeeld af te vallen. Dit duurt vaak weken, maanden of zelfs jaren, terwijl we onszelf niet zo lang gemotiveerd kunnen houden. In het begin ben je nog voldoende gemotiveerd en heeft onze prefrontale cortex de leiding en dan plotseling neemt onze oude lymbische systeem het weer over.
Het lymbisch systeem is sneller en impulsief én is vaak sterker dan de prefrontale cortex. Dit komt omdat evolutionair gezien het lymbische gedeelte het oudste is.
En dan krijg je uitstelgedrag: de lange-termijn-plannen van de prefrontale cortex worden aan de kant geschoven ten gunste van korte-termijn-doelen.

Kortom: sinds we ons leven plannen, vragen we dingen van onze hersens waar ze vanuit de oudheid niet op ingesteld zijn. We willen lange-termijn-doelen halen en inspelen op allerlei mogelijkheden, terwijl onze hersens ingesteld zijn op onmiddellijke beloning en het heden.

En wat krijg je dan: lekker snoepen in plaats van sporten en afvallen, tv kijken in plaats van opruimen, nog even koffie zetten in plaats van dat artikel te schrijven en nóg meer artikelen lezen voordat je echt aan de slag gaat met die beleidsnotitie. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te bedenken natuurlijk :-)

En daar heb je het weer: uitstelgedrag.

Lees verder over feiten en tips van uitstelgedrag.

Mvg,

Mylène Ruyters

Print Friendly

Geen reactie mogelijk.

wat zou Mylene zeggen

gewichtsconsulente Mylene Ruyters

Laatste berichten

  • Automatisme Automatisme
    Hoe zorg je dat je nieuwe eetgedrag een automatisme wordt. Dit doe je...
  • Mijn radar Mijn radar
    Mijn radar Ik krijg vaak de vraag van klanten hoe het kan dat...

Uw BMI



Naar de BMi tabel »

© 2011-2019 All Rights Reserved