Uitstelgedrag; feiten en tips « Welkom bij Gewichtsconsulente Limburg
Gezond Gewicht – Gezond leven
Bel me voor meer informatie: 06-42061695

Uitstelgedrag; feiten en tips

Uitstelgedrag; feiten en tips

Over het algemeen vertonen mensen uitstelgedrag op één of meer van de volgende drie terreinen:

1. Succes (financiën, opleiding, carrière)
2. Persoonlijke ontwikkeling (gezondheid, jezelf verbeteren, vrije tijd, spiritualiteit, mensen om je heen, liefdesrelatie)
3. Intimiteit (vriendschappen, familie, ouderschap)

Feiten over uitstelgedrag

En wat heeft dat nu precies voor consequenties? Even wat feiten op een rij:

  • uitstellers presteren over het algemeen slechter dan niet-uitstellers
  • uitstellers stellen het zoeken naar werk uit en als ze werkloos zijn blijven ze langer werkloos dan niet-uitstellers
  • uitstellers behoren tot de minst-gezonden mensen
  • uitstellers gedragen zich meer dan niet-uitstellers op een manier die medische behandeling vereist en zijn dan ook nog eens meer geneigd om de behandeling niet af te maken. Denk hierbij aan roken, bovenmatig alcoholgebruik, drugsgebruik, roekeloos rijgedrag etc.
  • meer dan 2 uur uitstelgedrag per werkdag van 8 uur
  • uitstellers zijn minder gezond en minder rijk, maar ook minder gelukkig (door stress en schuldgevoelens)

Het verschil tussen een uitsteller en een niet-uitsteller wordt o.a. gevormd door het geloof dat iemand in zichzelf heeft. Immers: als je niet gelooft dat je een bepaald doel kan halen, ben je ook niet zo gemotiveerd om je ervoor in te zetten. En dan is op de bank voor de tv hangen een stuk aantrekkelijker: werken aan een doel dat je toch niet kan halen, tja, waarom zou je dat doen? Uitstellers twijfelen vaak aan zichzelf en denken dat ze hun doelen niet kunnen halen. En dan stoppen ze met moeite doen. En als je geen moeite meer doet, weet je zeker dat je je doel niet haalt: het wordt dan een self-fulfilling prophecy. We hebben dus een gezonde dosis optimisme en zelfvertrouwen nodig om onszelf te motiveren voor een bepaald doel te gaan.

Tips om uitstelgedrag tegen te gaan:

  • Zorg voor een rustige werkomgeving zonder afleiding.
  • Ideeën uit je hoofd op papier
  • Zorg voor (digitaal) papier waarop je de ideeën/taken kwijt kunt die in je opkomen terwijl je aan het werk bent, bijvoorbeeld dat je die ene collega nog moet bellen of dat je na je werk nog een verjaardagscadeautje voor een vriend moet kopen. De ideeën zijn dan uit je hoofd, waardoor je rustiger verder kunt werken.
  • Breek je taken op in kleine stappen
  • Als je weinig vertrouwen in je eigen kunnen hebt, kan dat een self-fulfilling prophecy worden: je verwacht dat je iets niet kunt, doet daarom niet meer echt je best en uiteindelijk lukt het je daardoor (!) inderdaad niet. Breek je taken op in kleine stappen met duidelijke deadlines en wees tevreden met het behalen van (kleine) successen.
  • Is je doel wel duidelijk voor je?
  • Bedenk wat het grotere belang is van de taken die je moet doen. Waar leiden je werkzaamheden  en inspanningen toe? Redeneer steeds verder door, tot je precies weet voor welk hogere doel (zakelijk en privé) je bezig bent. Dat maakt het uitvoeren van de klus direct een stuk minder vervelend.
  • Maak saaie dingen leuker en relevanter:
  • creëer uitdagingen: kan je de afwas sneller doen dan je altijd deed? Kun je sneller dat artikel schrijven? Stel jezelf doelen en schuif die elke keer als je ze haalt weer wat verder op.
  • zorg dat een taak relevanter wordt en gelinkt aan je persoonlijke doelen: wil je een bloeiende praktijk? Dan zul je een diploma nodig hebben en er hard voor moeten werken. Wil je gewicht verliezen? Dan zul je gezonder moeten gaan eten en meer moeten gaan bewegen. Wil je een schoon huis dan zul je een plan van aanpak moeten maken hoe je dit voor elkaar krijgt.
  • verwoord je lange-termijn-doelen op een ‘ik wil bereiken’-manier en niet op een ‘ik-wil-niet-langer’-manier: focus dus op wat je wél wilt bereiken en niet op iets dat je wilt vermijden.
  • Beloon jezelf
  • Deze tip is je vast al bekend, maar breng je ’m ook echt in de praktijk? Maak voor jezelf een lijst van beloningen die je jezelf kunt gunnen als je een bepaalde taak hebt uitgevoerd: kleine beloningen voor kleine taken en grote beloningen voor grote taken. Koppel voordat je aan de taak begint, een bepaalde specifieke beloning aan die taak. Dat motiveert!

De mate van onaangenaamheid en de nabijheid van beloning en straf is ook zeer belangrijk. Hoe onaangenamer de opdracht, hoe meer men geneigd zal zijn tot uitstellen. De nabijheid van beloning en straf verwijst naar de consequenties van de opdracht. Als men een inspanning moet leveren waarvoor de beloning pas veel later volgt, zal men veel meer geneigd zijn deze uit te stellen.

Onderzoek toont aan dat bijvoorbeeld het stellen van tussenliggende deadlines nuttig kan zijn. Deze werken het best als ze door anderen gesteld worden.

Dus… aan de slag.

Bron: Piers Steel, uitstelgedrag

Mylène Ruyters

Print Friendly

Geen reactie mogelijk.

wat zou Mylene zeggen

gewichtsconsulente Mylene Ruyters

Laatste berichten

  • Automatisme Automatisme
    Hoe zorg je dat je nieuwe eetgedrag een automatisme wordt. Dit doe je...
  • Mijn radar Mijn radar
    Mijn radar Ik krijg vaak de vraag van klanten hoe het kan dat...

Uw BMI



Naar de BMi tabel »

© 2011-2019 All Rights Reserved